
EGYÜTT AZ UTAKON - AZ ELSŐSEGÉLY ÉLETET MENTHET KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI KAMPÁNY 2025.
Segítségnyújtás és elsősegélynyújtás. Bár az alapvető elsősegélynyújtó ismeretek elsajátítása a jogosítvány megszerzéséhez kötelező, legtöbbünk a vizsga megszerzését követően – szerencsés esetben – nem kerül olyan helyzetbe, amikor az ismeretek alkalmazására szükség lenne. Ezért sokan nem mernek megállni segítséget nyújtani, mert úgy érzik megkopott a tudásuk vagy egyáltalán nem tudják, mit kellene tenni; mert félnek, hogy nagyobb kárt okoznak; mert fel sem merül bennük, hogy tudnának segíteni. Pedig nemcsak erkölcsi, hanem állampolgári kötelességünk is a segítségnyújtás.
Sose becsüljük le tetteink értékét! Azt gondoljuk, csak orvosi végzettséggel lehet megfelelően segíteni. A segítségnyújtásnak azonban számos, bárki által elvégezhető formája van: a sérült megnyugtatása, a helyszín biztosítása és a segélyhívó tárcsázása is sokszor elegendő. A segítségnek nincs alsó határa – minden apró cselekedet is értékes lehet. Lélekjelenlét és jelenlét a legfontosabb ilyen helyzetben.
Az Együtt az utakon – Az elsősegély életet menthet közlekedésbiztonsági kampány arra fókuszál, hogy ösztönözze az elsősegélynyújtási ismeretek felfrissítését, és arra bíztatja a közlekedőket, hogy baleseti helyzetben merjenek – akár csak a 112-es segélyhívó tárcsázásával – segítséget nyújtani.
Fontos megérteni, hogy az elsősegélynyújtás nem egy orvosi vizsga, viszont egy olyan lehetőség, amely a hétköznapi embert hőssé teszi.
A kutatásról
A Magyar Suzuki és az Ipsos közös, reprezentatív kutatásából kiderült, hogy bár a magyar autósok tisztában vannak azzal, hogy erkölcsi és állampolgári kötelességük segítséget nyújtani, a többség mégsem viselkedne magabiztosan baleset esetén.
A felmérés rámutatott, hogy a jogosítvánnyal rendelkezőknek mintegy ötöde érzi úgy, hogy tudná, mit kellene tennie. A bizonytalanság hátterében leggyakrabban a félelem áll: a válaszadók 46 százaléka attól tart, hogy rosszul csinál valamit, 21 százalékuk pedig hozzáértés hiányára hivatkozott. Minden ötödik autóst a látvány sokkolja, illetve gátolja a segítségnyújtásban.
A kutatásból kiderült, hogy azok, akik az elmúlt 1-2 évben felfrissítették elsősegélynyújtási ismereteiket, lényegesen felkészültebbnek és tettre készebbnek érzik magukat. Erre egyébként lenne is nyitottság az autósok részéről, ha ezek a képzések könnyen elérhetőek lennének és időben sem tartanának sokáig. A legtöbb válaszadónak, aki részt vett ilyen képzésen, a munkahelyén volt erre lehetősége.
Fontos azonban megemlíteni, hogy a segítségnyújtás élménye pozitív hatással lehet az emberekre. A szakértők szerint a pszichés gátak leküzdésére és a magabiztosság megszerzésére a legjobb módszer a valósághű szituációkon alapuló gyakorlati képzés.
A kutatás eredménye

Szakértőink
Zerkovitz Dávid
Munka- és szervezet szakpszichológus, szakterülete a járművezetés emberi tényezői, valamint a munkahelyi alkalmasság pszichológiája. Meghívott szakértőként végez vasúti, légi és vízi balesetvizsgálatokat, emellett szakmai tanácsadóként közlekedési szervezetek, oktatók, mérnök csoportok részére tart továbbképzéseket.


Kovács Dávid
Elsősegély oktató, közösségfejlesztő, tréner. A társadalmi elsősegélynyújtást népszerűsítő, közlekedésbiztonsági és baleset-szimulációs programok szervezését és koordinációját végzi és koordinálja a Magyar Vöröskereszt vezető munkatársaként.