hír
Hírek 2025
Stabil működés és piacvezető szerep – évet értékelt a Magyar Suzuki Zrt.
A Magyar Suzuki Zrt. eseménydús évet zárt a 2024-es pénzügyi évben. Az esztergomi gyártóvállalat 29,3 százalékos növekedést ért el az előző évhez képest a teljes hazai újautó-piacon. A magyarországi forgalomba helyezett 121 607 új személyautóból 15 732 volt Suzuki, 12,94 százalékos piaci részesedéssel idehaza piacvezető helyen zártak.
A Magyar Suzukinak 2024-ben számos nehézséggel kellett megküzdenie, az ellátási láncot negatív külső hatások – piaci és geopolitikai változások, természeti katasztrófák – befolyásolták.
Az esztergomi autógyártó a kihívásokat szervezetten, rugalmasan kezelte. A vállalati szintű együttműködéseknek és a csapatmunkának köszönhetően – a nehezítő körülmények ellenére - fenn tudták tartani az alkatrészellátást, újítási (kaizen) javaslatokkal, a működés optimalizálásával csökkenteni tudták a költségeket. A termelés és értékesítés is stabil maradt, a cég megőrizte a magyar gazdaságban betöltött meghatározó szerepét.
A Magyar Suzuki 2024-es pénzügyi eredményei:
• összes értékesítésből származó nettó átbevétel: 2.245,6 millió euró (2023: 2.871,3 millió EUR)
• belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel: 301,8 millió euró (2023: 272,6 millió EUR)
• exportértékesítésből származó nettó árbevétel: 1.943,8 millió euró (2023: 2.598,6 millió EUR)
• beszerzési alapú beruházás 65,3 millió euro értékben (2023: 54,7 millió euró)
• Az import autó, motorkerékpár és pótalkatrész kereskedelemből származó árbevétel évről évre emelkedő tendenciát mutat, a teljes árbevétel 15,5 százalékát adta, értékben 348 millió eurót.
Feltöltött készletekkel indították az évet a márkakereskedések
2024-ben összesen 111 492 autó készült Esztergomban (92 százaléka exportra), amely csökkenést jelent az előző évhez képest. 2023-ban az európai disztribútor- és hazai márkakereskedői hálózat készlete alacsony volt a korábbi félvezetőhiány miatt, amely nagyobb gyártási volument generált. A 2024-es gyártási szám azonban illeszkedik a korábbi évek trendjébe és a középtávú várakozásokhoz.
A Magyar Suzuki Zrt. termelési adatai 2020-2024 között
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
S-CROSS | 33 120 | 32 713 | 47 873 | 73 046 | 47 530 |
Vitara | 79 355 | 75 261 | 81 149 | 87 292 | 63 962 |
TOTAL | 112 475 | 107 974 | 129 022 | 160 338 | 111 492 |
Bár az előrejelzések a teljes hazai újautó-piac egy számjegyű bővülésével számoltak, végül a teljes szektor 12,9 százalékos, a Magyar Suzuki 29,3 százalékos növekedést produkált a megelőző esztendőhöz képest. 2024-ben összesen 121 607 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban. A Magyar Suzuki 15 732 új személyautó regisztrációval, 12,94 százalékos piaci részesedéssel az első helyen végzett a hazai újautó értékesítési listán. Ezzel visszavette piacvezető pozícióját Magyarországon, az esztergomi sorozatgyártás 1992-es megkezdése óta immáron 21. alkalommal.
Továbbra is élen a két esztergomi modell
Az eredményes magyarországi értékesítésben meghatározó szerepet játszottak az esztergomi gyártású modellek, így az S-CROSS és a Vitara, illetve a Japánból érkező, tavaly megújult Swift. A két Esztergomban gyártott típus a hazai értékesítési lista első két helyét szerezte meg: Vitarából 6 883, S-CROSS-ból 6 607 darabot helyeztek forgalomba az év folyamán, ami 38, illetve 11 százalékos növekedést jelent a két típus eladási számaiban 2023-hoz képest. Járműkategóriák szerint a Vitara a kis szabadidő-autók között (B SUV szegmens) 29,3 százalékos, az S-CROSS a kompakt szabadidő-autók között (C SUV szegmens) 20,3 százalékos részarányt ért el, ami kategóriájában az első helyet jelentette mindkét Suzuki modell számára. Az új Swift 1 867 db értékesített darabbal a B-kisautó szegmens első helyén végzett. 2024 februárjában legördült a gyártósorról a négymilliomodik esztergomi gyártású Suzuki, egy GLX felszereltségű hibrid Vitara.
A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok a márka belföldi összértékesítésének 16,5 százalékát adták. A 2024-ben forgalomba helyezett 15 732 Suzuki mintegy 45 százaléka, 7 073 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében.
Kizárólag hibrid modellek az európai piacokra
A nemzetközi piacokra 2024-ben összesen 123 369 darab autót értékesítettek 5 kontinens 123 országába, amelyből 116 500 volt esztergomi gyártású. Az értékesítés 86,7 százaléka, 106 940 darab autó ment export piacokra. A Magyar Suzuki Zrt. a legtöbb autót, már kizárólag hibrid hajtásrendszerrel az európai piacokon értékesíti.
Megőrizte piacvezető szerepét a marine üzletág
A Magyar Suzuki Zrt. jelentős országos, illetve régiós márkakereskedői hálózattal és értékesítési tevékenységgel van jelen a hajómotor-, illetve a motorkerékpár üzletágakban. A Marine részleg 1999 óta forgalmaz Magyarországon hajómotorokat, alkatrészeket, hajós kiegészítőket. 2017 óta közép-kelet-európai disztribútorként Magyarországon kívül további 13 országba értékesít hajómotorokat partnerein keresztül. Tavaly összesen 416 hajómotort adtak el itthon, amellyel megőrizték a piacvezető szerepet . Az export piacokon 1 750 hajómotort értékesítettek.
A motorkerékpár üzletág Magyarországgal együtt 14 ország piacát látja el. Összesen 384 db Suzuki motorkerékpárt regisztráltak, 4,77 %-os piaci részesedést értek el Magyarországon. Az export piacokon 1 836 db motorkerékpárt értékesítettek.
Fókuszban a szakképzett munkaerő megtalálása
A Magyar Suzuki HR- és munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatos aktivitásait 2024-ben a folyamatos képzés és fejlesztés jellemezte. Jelenleg egy generációváltás és technológiai átalakulás zajlik, már nem csak mennyiségi, hanem minőségi, szakképzett munkaerőre van szükség. Az esztergomi autógyártó tavaly a munkaerőpiacon nehezen elérhető pozíciókra koncentrált. Elindították a Karbantartó Akadémiát, amely keretében az operátorok elsajátíthatják a karbantartó szakmát. Elindult a Tehetség Támogató Program, amely jóvoltából a mérnökök anyavállalati tapasztalatot szerezhetnek Japánban. A program biztosítja a szakmai fejlődést és a tudásmegosztást, emellett a szakemberek hatékonyabban tudnak megfelelni a globális autóipar elvárásainak. Fontos szerepet kap a jövő szakembereinek képzése is: 2024-ben lezárult az első tanév a duális képzés során a Magyar Suzuki oktatócentrumában. Az esztergomi Bottyán János Technikum tanulói az elméleti alapok mellett, a legmodernebb eszközökkel felszerelt oktatási központban fejleszthették gyakorlati ismereteiket.
Továbbra is a stabil működés a legfontosabb
2025-ben a legnagyobb kihívást talán minden autóipari szereplő számára a stabil működés megteremtése és fenntartása mellett a versenyképesség megőrzése, a fokozódó piaci verseny és az infláció jelenti. Emellett az ellátási láncok sérülékenysége, illetve az ebből adódó újratervezés az, amely elsődleges feladatot jelent. A Magyar Suzuki a teljes hazai új személyautó piacon a tavalyi évhez képest enyhe növekedésre számít. Az esztergomi autógyártó a beszállítóival együtt folyamatosan keresi az optimális megoldásokat, hogy 2025-ben ne merüljenek fel ellátási nehézségek. A vállalat ebben az évben a tavalyihoz hasonló gyártási és értékesítési volumennel tervez.
Nagy várakozás kíséri a Suzuki első teljesen elektromos SUV-modelljét, amely idén ősszel érkezik meg a magyarországi márkakereskedésekbe. Az eVITARA megjelenése mérföldkő a márka életében – a Magyar Suzukinak a jövőben is ugyanaz a célja, miközben figyelemmel kíséri a piaci változásokat, hogy minél szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a környezettudatos autózást.