Stabil működés és piacvezető szerep – évet értékelt a Magyar Suzuki Zrt.

A Magyar Suzuki Zrt. eseménydús évet zárt a 2024-es pénzügyi évben. Az esztergomi gyártóvállalat 29,3 százalékos növekedést ért el az előző évhez képest a teljes hazai újautó-piacon. A magyarországi forgalomba helyezett 121 607 új személyautóból 15 732 volt Suzuki, 12,94 százalékos piaci részesedéssel idehaza piacvezető helyen zártak.

A Magyar Suzukinak 2024-ben számos nehézséggel kellett megküzdenie, az ellátási láncot negatív külső hatások – piaci és geopolitikai változások, természeti katasztrófák – befolyásolták.
Az esztergomi autógyártó a kihívásokat szervezetten, rugalmasan kezelte. A vállalati szintű együttműködéseknek és a csapatmunkának köszönhetően – a nehezítő körülmények ellenére - fenn tudták tartani az alkatrészellátást, újítási (kaizen) javaslatokkal, a működés optimalizálásával csökkenteni tudták a költségeket. A termelés és értékesítés is stabil maradt, a cég megőrizte a magyar gazdaságban betöltött meghatározó szerepét. 
 
 
A Magyar Suzuki 2024-es pénzügyi eredményei:
• összes értékesítésből származó nettó átbevétel: 2.245,6 millió euró (2023: 2.871,3 millió EUR)
• belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel: 301,8 millió euró (2023: 272,6 millió EUR)
• exportértékesítésből származó nettó árbevétel: 1.943,8 millió euró (2023: 2.598,6 millió EUR)
• beszerzési alapú beruházás 65,3 millió euro értékben (2023: 54,7 millió euró)
• Az import autó, motorkerékpár és pótalkatrész kereskedelemből származó árbevétel évről évre emelkedő tendenciát mutat, a teljes árbevétel 15,5 százalékát adta, értékben 348 millió eurót.
 
Feltöltött készletekkel indították az évet a márkakereskedések
2024-ben összesen 111 492 autó készült Esztergomban (92 százaléka exportra), amely csökkenést jelent az előző évhez képest. 2023-ban az európai disztribútor- és hazai márkakereskedői hálózat készlete alacsony volt a korábbi félvezetőhiány miatt, amely nagyobb gyártási volument generált. A 2024-es gyártási szám azonban illeszkedik a korábbi évek trendjébe és a középtávú várakozásokhoz. 
 
A Magyar Suzuki Zrt. termelési adatai 2020-2024 között
  2020 2021 2022 2023 2024
S-CROSS 33 120 32 713 47 873 73 046 47 530
Vitara 79 355 75 261 81 149 87 292 63 962
TOTAL 112 475 107 974 129 022 160 338 111 492
 
Bár az előrejelzések a teljes hazai újautó-piac egy számjegyű bővülésével számoltak, végül a teljes szektor 12,9 százalékos, a Magyar Suzuki 29,3 százalékos növekedést produkált a megelőző esztendőhöz képest. 2024-ben összesen 121 607 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban. A Magyar Suzuki 15 732 új személyautó regisztrációval, 12,94 százalékos piaci részesedéssel az első helyen végzett a hazai újautó értékesítési listán. Ezzel visszavette piacvezető pozícióját Magyarországon, az esztergomi sorozatgyártás 1992-es megkezdése óta immáron 21. alkalommal. 
 
Továbbra is élen a két esztergomi modell
Az eredményes magyarországi értékesítésben meghatározó szerepet játszottak az esztergomi gyártású modellek, így az S-CROSS és a Vitara, illetve a Japánból érkező, tavaly megújult Swift. A két Esztergomban gyártott típus a hazai értékesítési lista első két helyét szerezte meg: Vitarából 6 883, S-CROSS-ból 6 607 darabot helyeztek forgalomba az év folyamán, ami 38, illetve 11 százalékos növekedést jelent a két típus eladási számaiban 2023-hoz képest. Járműkategóriák szerint a Vitara a kis szabadidő-autók között (B SUV szegmens) 29,3 százalékos, az S-CROSS a kompakt szabadidő-autók között (C SUV szegmens) 20,3 százalékos részarányt ért el, ami kategóriájában az első helyet jelentette mindkét Suzuki modell számára. Az új Swift 1 867 db értékesített darabbal a B-kisautó szegmens első helyén végzett. 2024 februárjában legördült a gyártósorról a négymilliomodik esztergomi gyártású Suzuki, egy GLX felszereltségű hibrid Vitara. 
 
A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok a márka belföldi összértékesítésének 16,5 százalékát adták. A 2024-ben forgalomba helyezett 15 732 Suzuki mintegy 45 százaléka, 7 073 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében. 
 
Kizárólag hibrid modellek az európai piacokra
A nemzetközi piacokra 2024-ben összesen 123 369 darab autót értékesítettek 5 kontinens 123 országába, amelyből 116 500 volt esztergomi gyártású. Az értékesítés 86,7 százaléka, 106 940 darab autó ment export piacokra. A Magyar Suzuki Zrt. a legtöbb autót, már kizárólag hibrid hajtásrendszerrel az európai piacokon értékesíti. 
 
Megőrizte piacvezető szerepét a marine üzletág
A Magyar Suzuki Zrt. jelentős országos, illetve régiós márkakereskedői hálózattal és értékesítési tevékenységgel van jelen a hajómotor-, illetve a motorkerékpár üzletágakban. A Marine részleg 1999 óta forgalmaz Magyarországon hajómotorokat, alkatrészeket, hajós kiegészítőket. 2017 óta közép-kelet-európai disztribútorként Magyarországon kívül további 13 országba értékesít hajómotorokat partnerein keresztül. Tavaly összesen 416 hajómotort adtak el itthon, amellyel megőrizték a piacvezető szerepet . Az export piacokon 1 750 hajómotort értékesítettek.
A motorkerékpár üzletág Magyarországgal együtt 14 ország piacát látja el. Összesen 384 db Suzuki motorkerékpárt regisztráltak, 4,77 %-os piaci részesedést értek el Magyarországon. Az export piacokon 1 836 db motorkerékpárt értékesítettek.
 
Fókuszban a szakképzett munkaerő megtalálása
A Magyar Suzuki HR- és munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatos aktivitásait 2024-ben a folyamatos képzés és fejlesztés jellemezte. Jelenleg egy generációváltás és technológiai átalakulás zajlik, már nem csak mennyiségi, hanem minőségi, szakképzett munkaerőre van szükség. Az esztergomi autógyártó tavaly a munkaerőpiacon nehezen elérhető pozíciókra koncentrált. Elindították a Karbantartó Akadémiát, amely keretében az operátorok elsajátíthatják a karbantartó szakmát. Elindult a Tehetség Támogató Program, amely jóvoltából a mérnökök anyavállalati tapasztalatot szerezhetnek Japánban. A program biztosítja a szakmai fejlődést és a tudásmegosztást, emellett a szakemberek hatékonyabban tudnak megfelelni a globális autóipar elvárásainak. Fontos szerepet kap a jövő szakembereinek képzése is: 2024-ben lezárult az első tanév a duális képzés során a Magyar Suzuki oktatócentrumában. Az esztergomi Bottyán János Technikum tanulói az elméleti alapok mellett, a legmodernebb eszközökkel felszerelt oktatási központban fejleszthették gyakorlati ismereteiket. 
 
Továbbra is a stabil működés a legfontosabb
2025-ben a legnagyobb kihívást talán minden autóipari szereplő számára a stabil működés megteremtése és fenntartása mellett a versenyképesség megőrzése, a fokozódó piaci verseny és az infláció jelenti. Emellett az ellátási láncok sérülékenysége, illetve az ebből adódó újratervezés az, amely elsődleges feladatot jelent. A Magyar Suzuki a teljes hazai új személyautó piacon a tavalyi évhez képest enyhe növekedésre számít. Az esztergomi autógyártó a beszállítóival együtt folyamatosan keresi az optimális megoldásokat, hogy 2025-ben ne merüljenek fel ellátási nehézségek. A vállalat ebben az évben a tavalyihoz hasonló gyártási és értékesítési volumennel tervez.
 
Nagy várakozás kíséri a Suzuki első teljesen elektromos SUV-modelljét, amely idén ősszel érkezik meg a magyarországi márkakereskedésekbe. Az eVITARA megjelenése mérföldkő a márka életében – a Magyar Suzukinak a jövőben is ugyanaz a célja, miközben figyelemmel kíséri a piaci változásokat, hogy minél szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a környezettudatos autózást.