A SEA-HELP IS A SUZUKI HAJÓMOTORJAIT VÁLASZTJA
SeaHelp központunkba folyamatosan beérkező segélyhívások esetében legtöbbször perceken múlik, hogy a mentőszolgálatunk időben érkezik-e a helyszínre, megelőzve azt, hogy ne történjen személyi sérülés, vagy a bajba került hajó ne károsodjon menthetetlenül. Sikerünk nagyrészt a mentőhajóinkon és azok felszerelésén múlik. Ezért választotta a SeaHelp is a szakmai körökben olyannyira megbecsült Suzuki hajómotorokat. Így esett a választásunk a nagy teljesítményükről, megbízhatóságukról, és a kategóriájukban kimondottan alacsony fogyasztásukról ismert Suzuki DF300-as hajómotorokra.
A mintegy tíz méter hosszú SeaHelp mentőhajóinkat két-két Suzuki DF300-as hajómotor hajtja. A 600 lóerő segítségével a közel 4,85 tonnás hajók akár 48 csomó sebességgel is képesek haladni a tengeren. Ami azonban még ennél is fontosabb: a két Suzuki hajómotor együttesen mintegy 150 tonnát is el tud vontatni, ami azt jelenti, hogy a SeaHelp Suzuki meghajtású mentőhajói szükség esetén még nagy luxusjachtokat is képesek biztonságosan a kikötőkbe juttatni.
A Suzuki hajómotoroknak a műszaki segélyszolgálatunk egyáltalán nem könnyű mindennapjaiban kell precízen helyt állniuk és folyamatosan bizonyítaniuk. A főszezonban – csak a tengerpart horvát szakaszán – rendszerint napi több bevetésre is sor kerül: 2015-ben a Suzuki hajómotorral felszerelt segélyhajóink összesen 688 bevetésen vettek részt, ami így akkor összesen 1804 üzemórát és 13478 megtett kilométert jelentett. Átlagos használat mellett egy hajós kapitány számára ezek az adatok szinte megközelíthetetlenek.
Ilyen mértékű terhelésnél kulcsfontosságú hajómotorjaink megbízhatósága. A műszaki segélyszolgálatunk a nap huszonnégy órájában hívható, különösen vihar esetén kapunk rengeteg segélyhívást. Ilyenkor a mentőszolgálati erőink gyakran akár húsz órán keresztül is megszakítás nélkül dolgoznak, úton vannak, így előfordulhat az is, hogy a hajómotorjainknak napokig nincs lehetőségük a pihenésre, folyamatosan üzemben vannak és bennünket szolgálnak a feladataink ellátása közben.
Szintén különleges teljesítményt követel, amikor a SeaHelp-nek egy bajba jutott járművet kell elvontatnia. Mindig sok kíváncsi tekintetet kísér bennünket, hiszen nem mindennapi látvány, amikor egy hajó a széllel szemben, nagy hullámzás közepette egy 100 tonnánál is nehezebb luxusjachtot vontat be a kikötőbe. Talán nehéz ezt így elképzelni, de a Suzuki hajómotorjainak bizony a düsseldorfi hajókiállításon valaha kiállított legnagyobb jacht elvontatása sem okoz különösebb nehézséget.
Van azonban hogy még ennél is többre van szükség: a legnehezebb mentési helyzet az, amikor egy hajó a víz alatti sziklákra fut fel. A sziklákról való levontatás gyakran még az emelőballonok segítségével is hatalmas teljesítményt követel a helyszínre kiérkező segélyhajónk hajómotorjaitól. Ráadásul a perzselő napsütés sem okozhat gondot, abból fakadóan sem léphetnek fel túlmelegedés okozta üzemzavarok: a segélyhajóink hajómotorjainak svájci óramű pontosságával kell végrehajtaniuk a kapott parancsokat, hogy a bajba került, sérült hajótest még véletlenül se károsodjon tovább a mentés közben.
Suzuki hajómotorjaink szélsőséges körülmények között is hibátlanul teljesítenek, csupán arra kell odafigyelni, hogy a karbantartás intervallumait a gyártó utasításainak megfelelően mindig be kell tartani. Marko Orlic, a SeaHelp bevetési vezetője elmondta: „Már évek óta Suzuki hajómotorokat használunk, mert más gyártók hajómotorjaival szemben egyértelműen és magasan bizonyították kiválóságukat és megbízhatóságukat, még ilyen nagy megterhelés esetén is.” Arra a kérdésre, hogy ajánlaná-e a Suzuki hajómotorokat a SeaHelp-tagok számára, határozottan válaszol. „Igen. Ha egy hajómotor minden gond nélkül megbízhatóan működik olyan megterhelés mellett, amelynek ember és gép ki van téve itt nálunk nyaranta, akkor azt a márkát a hobbi hajósok is minden bizonnyal örömmel fogják tudni használni.”
A SeaHelp műszaki segélynyújtó hajókról és az elmúlt években végzett munkánkról a www.sea-help.eu oldalon talál további érdekes adatokat, beszámolókat.