AZ ÚJ DF350A|FORRADALMI LÉPÉS AZ INNOVÁCIÓBAN

INNOVÁCIÓS DÍJ 2017 GOOD DESIGN DÍJ 2017

BEVEZETÉS

A DF350A SZÜLETÉSE

Nem meglepő, hogy egyre nagyobb a kereslet a nagyobb teljesítményű hajómotorokra.

Az újabb külmotorok megjelenésével együtt megnőtt az igény az olyan, nagyobb hajótestekre is, amelyeket korábban inkább belmotorral hajtottak meg.

Ezen nagyobb hajótestek még izmosabb külmotorokra vártak. A Suzukinál ekkor fogalmazódott meg az a határozott mérnöki célkitűzés, hogy meg kell alkotni a négyütemű hajómotorok legjobbikát, magát a csúcsmodellt.

A határ a csillagos ég volna?

Nagyobb teljesítményű motort építeni nem nagy varázslat. Ha növeljük a hengerűrtartalmat, esetleg turbófeltöltőt vagy kompresszort alkalmazunk, egyszerűen erősebb lesz a motor. A nagyobb hengerűrtartalom azonban jellemzően nagyobb fogyasztást eredményez, a nagyobb tömeg pedig a hajón okoz egy sor nehézséget, nem beszélve arról, hogy a bonyolultabb mechanika növeli a meghibásodás esélyét.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a sebességet végső soron leginkább a hajótest formája korlátozza, de sok minden függ továbbá az alsó egységekre és magára a hajócsavarra ható közegellenállástól és a motorállványzat jellegétől is.

Amikor az új DF350A tervezésébe belevágtunk, fogtunk egy üres papírt, és a fenti szempontokat elkezdtük tervezői és mérnöki szempontból az alapoktól újragondolni.

Első lépésben a hagyományos, egy hajócsavaros modellből indultunk ki. Egy hajócsavar kétségtelenül képes nagy tolóerőt kifejteni, de a folyamat melléktermékeként jelentős forgási energia is keletkezik. Vajon lehetséges-e, hogy ezt az elpazarolt energiát hasznos munkára fogjuk, és ezáltal növeljük a motor hatékonyságát?

Másodszor, a hajtóműház belépőéle a hajócsavar előtt megtöri a vízáramot. Nagyobb teljesítmény és tolóerő esetén erősebb és nagyobb fogaskerekekre van szükség ahhoz, hogy a hajtótengelyről átvigyük az erőt a csavartengelyre.

Ez jellemzően csak nagyobb hajtóműházzal oldható meg, ami miatt azonban még nagyobb lesz a vízáram turbulenciája, mire eléri a hajócsavart. Vajon lehetséges-e olyan alsó egységet tervezni, amelyben elférnek az erősebb fogaskerekek, de úgy, hogy a hajócsavar előtti turbulencia mégis minimális legyen?

A Suzuki mérnökei éveken át folytatták azt a megfeszített munkát, amelynek során számítógépes modellezéssel, teszt- és hibaelemzésekkel, majd vízi teszteléssel próbálták elérni, hogy a hajómotor lényegesen jobb hatásfokkal alakítsa át a motor energiáját víz alatti tolóerővé.

A kutatások végül sikerrel zárultak, az eredmény pedig maga a forradalmi innováció.

A megoldás emblémája a „Geki” japán írásjel lett, jelentése: „a kettéváló tenger”.

FOTÓK

TERMÉKJELLEMZŐK

MEGSZÓLALNAK A FEJLESZTŐMÉRNÖKÖK

SZAKMAI DÍJAK

A 2017-es NMMA innovációs díj nyertese

Az IBEX innovációs díj a hajógyártás legmagasabb presztízsű elismerése, amellyel azokat az új termékeket díjazzák, amelyek kiemelkedő műszaki innovációt, valamint jelentős fogyasztói előnyöket tudnak felmutatni.

A díj odaítélésével a DF350A modellnek az alábbi tulajdonságait értékelték:
- A V6-os motorok közül a legnagyobb hengerűrtartalommal rendelkezik (4,4 l)
- Suzuki dupla hajócsavaros rendszer (kiemelkedő erő és gyorsulás)
- Közvetlen légbeszívás, dupla befecskendező (a magas sűrítési arány és a hatékony égés elérésében játszott szerepe miatt)
- Kettős beszívórács (a víznek a beszívott levegőből történő hatékony kivonása miatt)
- Alacsony üzemanyag-fogyasztás

Ez a kilencedik szakmai innovációs díj, amelyet cégünk a Suzuki hajómotorok kifinomult műszaki megoldásaiért elnyert.
A kilencből nyolc alkalommal négyütemű hajómotor kapta a díjat, ami azt jelenti, hogy ebben a motorkategóriában a Suzukit díjazták a legtöbb ízben.

GOOD DESIGN DÍJ 2017

Ez a hajómotor valóban rászolgált arra, hogy a Suzuki zászlóshajója legyen. Egységes, kifinomult formavilágát a légbeszívótól a hajócsavarig mindenütt a szerves, ívelt vonalak jellemzik.
A szín és a logó ugyancsak a kiegyensúlyozott, fenséges stílust szolgálják, amely méltán vonzza a tekintetet.

A hajómotor műszaki jellemzői szintén figyelmet érdemelnek: a még stabilabb menettartást a viszonylag ritkán alkalmazott, dupla hajócsavaros megoldás teszi lehetővé.

A modell úgy a külső jegyeivel, mint az alkalmazott műszaki megoldásokkal egy következő ugrást képvisel a Suzuki hajómotorok fejlesztésében.

A Good Design Díj

A Good Design Díj a termékek jellemzőinek összességéből a dizájn minőségét emeli ki. Az elismerés azokat a termékeket díjazza, amelyek a fogyasztók életét, az egyes iparágakat, valamint a társadalom egészét gazdagítják. A díj odaítéléséről minden évben a Japan Institute of Design Promotion nevű közhasznú alapítvány dönt.

ÚJ

SUZUKI DUPLA HAJÓCSAVAROS RENDSZER

A Suzuki dupla hajócsavaros rendszer a 350 lóerős motorteljesítményt hatékony víz alatti hajtássá alakítja.
További előny, hogy az ellentétes forgásirányú hajócsavarok kivételes menetstabilitást biztosítanak.

ÚJ

SUZUKI KETTŐS BESZÍVÓRÁCS

A DF350A hajómotor légbeszívórendszere kettős beszívórácsot használ, amely a beszívott légáramból kivonja a vizet.
A kettős beszívórács kivonja a beszívott levegőből a vizet. A közvetlen légbeszívás és a kettős beszívórács együtt növeli a motor leadott teljesítményét.

ÚJ

DUPLA BEFECSKENDEZŐ

A dupla befecskendező a megfelelő mennyiségű üzemanyagot a megfelelő időben juttatja a hengerbe.
A dupla befecskendező növeli a motor teljesítményét és javítja az üzemanyag-hatékonyságot.

ELTOLT HAJTÓTENGELY

Az eltolt hajtótengely a hajómotor súlypontjának előremozdításával lehetővé teszi, hogy kisebb motort tervezzünk, miközben javul a motor tömegeloszlása, a leadott teljesítmény és az egyensúly, valamint csökken a rezgés.

KÉTFOKOZATÚ TENGELYKAPCSOLÓ-RENDSZER

A DF350A hajómotor kétfokozatú tengelykapcsoló-rendszert kapott, amellyel nagy végáttétel érhető el. Ez a megoldás nagy nyomatékot ad a hirtelen gyorsításhoz, valamint a nagyszerű végsebességhez.

KÖZVETLEN LÉGBESZÍVÁS

A motor burkolatának kialakítása miatt a közvetlen légbeszívás egyenletesebb, hidegebb légáramot biztosít, emiatt a motor hatékonyabban működik.

LEAN BURN

Az üzemanyag-hatékonyság fontos, bármilyen célú hajózásról beszélünk is. A Lean Burn üzemanyagkeverék-képzési és égésszabályozási technológia az üzemi feltételek alapján előrejelzi az üzemanyag-szükségletet, majd optimális levegő-üzemanyag keveréket juttat a motorba. A rendszer úgy lett megtervezve, hogy alacsony fordulatszámon és utazósebességen egyaránt üzemanyagot takarítson meg.

SUZUKI PRECÍZIÓS VEZÉRLÉS(ELEKTRONIKUS FOJTÓSZELEP- ÉS FOKOZATVÁLTÁS-VEZÉRLŐ RENDSZER)

Kifinomult, vezeték nélküli fokozatváltó rendszerünkkel sikerült kiküszöbölni a mechanikus vezérlőkábelekkel járó súrlódást és ellenállást. Ez egyenletes, precíz vezérlést, és éles, azonnali fokozatváltást tesz lehetővé, különösen alacsony fordulatszámnál, illetve manőverezés közben. A rendszer egy-, két- vagy hárommotoros, illetve kétszintű kivitelre is kialakítható. A Lean Burn üzemanyagkeverék-képzési és égésszabályozási technológiával együtt a működési tartomány széles spektrumán javítja az üzemanyag-hatékonyságot.

ÁLLÍTHATÓ SZELEPVEZÉRLŐ RENDSZER(VVT)

Az állítható szelepvezérlő rendszer a vezérműtengelyen keresztül módosítja a beszívási időket, ezáltal optimalizált működést ér el az alacsony és közepes fordulatszám-tartományban. A megoldás a hajómotor teljes működési tartományában maximális leadott teljesítményt tesz lehetővé, alacsony és közepes fordulatszámon pedig nagyobb nyomatékot biztosít az erőteljesebb gyorsulás érdekében. Maga a folyamat teljesen automatikus; önnek csak azzal kell törődnie, hogy élvezze az erőt és a teljesítményt.

ÖNFESZÍTŐ VEZÉRMŰLÁNC

A vezérműlánc olajfürdőben fut, ezért nem igényel olajozást, az automatikus hidraulikus láncfeszítő pedig mindig gondoskodik a megfelelő feszességről. Egyszerű, hatékony, és nem igényel karbantartást.

NEW

KETTŐS VÍZBELÉPŐ NYÍLÁS

A motor hűtését az alsó egység alján elhelyezett vízbelépő nyílásokon beáramló víz biztosítja. A lent elhelyezett kettős beömlőnyíláson több víz áramlik a motorba, ezáltal nő a hűtés hatásfoka. Az elülső vízbeömlőnyílás a hajtóműház belépőélén található, így több víz áramlik be, különösen nagy sebesség esetén. A második beömlőnyílás szintén alacsonyabban helyezkedik el, ami lehetővé teszi a DF350A sekélyvízi használatát.

MAGAS SŰRÍTÉSI ARÁNY

12,0:1 (A legmagasabb sűrítési arányú Suzuki hajómotor.) A magas sűrítési arány meggyőző motorteljesítményt hoz ki a 4390 ㎤-es hengerűrtartalmú motorból.

OLAJSZŰRŐ

Az olajszűrő jól hozzáférhető, könnyen cserélhető.

MŰSZAKI ADATOK

MODELL DF350A
AJÁNLOTT HAJTÓMŰHÁZ-MAGASSÁG (mm)
  • X : 635
  • XX : 762
INDÍTÓRENDSZER Elektromos
TÖMEG (kg) *1
  • X : 330
  • XX : 339
MOTOR TÍPUSA 24-szelepes DOHC 55°-os v6-os
VEZÉRMŰ HAJTÁSA Állítható szelepvezérlésű, lánc
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER Elektronikus üzemanyag-befecskendezés
HENGEREK SZÁMA 6
HENGERŰRTARTALOM (㎤) 4390
FURAT X LÖKET (mm) 98 x 97
MAX. TELJESÍTMÉNY (kW, LE) 257,4 (350)
ÜZEMI FORDULATSZÁM-TARTOMÁNY 5700 - 6300
KORMÁNYZÁS Távvezérlés
OLAJSZÜKSÉGLET (liter) 8,0
GYÚJTÁSRENDSZER Tranzisztoros
GENERÁTOR 12V 54A
MOTORÁLLVÁNYZAT Emelőbakos
DÖNTÉS MÓDJA Szervomotoros (power trim)
ÁTTÉTEL 2,29:1
VÁLTÓFOKOZATOK F-N-R (előre-üres-hátra), elektronikus vezérlésű
KIPUFOGÓ Hajócsavaron keresztüli kipufogó
HAJÓCSAVARTÍPUS (lapátszög) *2Mindegyik hajócsavar három lapátú ELSŐ: 3×15 1/2×19,5-31,5
HÁTSÓ: 3×15 1/2×19,5-31,5
*1: Száraz tömeg: akkumulátorkábellel együtt, hajócsavar és motorolaj nélkül.
*2: Kérjük, a hajócsavarokkal kapcsolatban keresse a hivatalos Suzuki Márkakereskedőinket.