A minden elemében új Suzuki VITARA

Az 1988-ban útjára indított Suzuki Vitara eleganciájával, főként városi autózásra szabott formatervével, kompakt, könnyű kezelést lehetővé tevő méreteivel, remek autópályás és országúti utazási kényelmével, illetve őszinte tereptulajdonságaival komoly hírnévre tett szert.


A Vitara története során többször változott a karosszéria mérete és a hajtáslánc. Most, több mint negyed századdal az első modell bemutatója után a Vitara-örökség egy vadonatúj sport-szabadidő autóban ölt testet. A minden ízében megújult Vitara a kor követelményeinek megfelelően kisebb elődjénél. Az új modell a Suzuki ALLGRIP négykerekes csúcstechnológiáját, továbbá a legkorszerűbb biztonsági és telekommunikációs megoldásokat is felvonultatja. Mindezeken felül személyre szabható dizájnjával az új Vitara leendő tulajdonosainak lehetőséget ad az önkifejezésre is.

Az új Vitara sorozatgyártása 2015-ben indul a Magyar Suzuki esztergomi gyárában, a modell ezt követően kerül piacra Európa-szerte. A későbbiekben a Suzuki a modellt globális kompakt sport-szabadidő autóként exportálja majd a világ számos pontjára.

Koncepció

1. Azonnal felismerhető Suzuki SUV-megjelenés

Vadonatúj külső dizájnjával az új modell egyszerre folytatja és emeli a legkorszerűbb szintre a Vitara és a Jimny szériák formatervi örökségét.

2. A csúcsteljesítmény két kulcseleme: ALLGRIP és kiváló alváztechnológia

Nagy átmérőjű kerekeinek és emelt hasmagasságának köszönhetően a Vitara kitűnő tereptulajdonságokkal büszkélkedhet. Az ALLGRIP rendszer négy üzemmódja emellett lehetővé teszi, hogy a vezető mindig az útviszonyoknak legmegfelelőbb beállításban, optimálisan használja ki a Vitara út- és tereptulajdonságait.

3. Személyre szabott dizájn – a tulajdonos egyéniségének kifejezése

A Vitara tulajdonosai egy sor külső és belső elem szabad kiválasztásával és kombinálásával alakíthatják ki a személyiségükkel leginkább harmonizáló megjelenést.

4. Korszerű navigációs és biztonsági felszerelések

Az okostelefonnal is összekapcsolható audiorendszer a legkorszerűbb navigációs megoldásokat is elérhetővé teszi (a magasabb felszereltségi szinteken). Emellett radaros féktámogató rendszer (RBS) gondoskodik a maximális biztonságról (bizonyos felszereltségi szinteken). A milliméteres hullámhosszon működő radarrendszer segít elkerülni a karambolokat, illetve enyhíteni az ütközés erejét.

5. Gazdaságos üzemanyag-felhasználás

Az új Vitara maximálisan eleget tesz korunk gazdaságos üzemanyag-felhasználással kapcsolatos követelményeinek. A súlycsökkentést szolgáló megoldásoknak, köztük a nagy szilárdságú acél fokozott használatának köszönhetően a karosszéria rendkívül könnyű és merev. A hajtásláncban alkalmazott technológiák, így az újonnan fejlesztett hatsebességes automata váltó is segít a fogyasztás mérséklésében. Az új Vitara kétkerék-meghajtással és ötsebességes kézi sebességváltóval mindössze 123 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.

Formaterv

  • A Suzuki sport-szabadidő autós (SUV) örökségének korszerű adaptálása
  • A markáns SUV-forma és a kifinomult színek találkozása
  • A tulajdonos egyéniségének megfelelően megválasztható színek és formai megoldások

Külső formaterv

Az új Vitara erőteljes dizájnja a Suzuki sport-szabadidő autók formatervezési örökségét folytatja. A kagylóhéj motorháztető (a Vitara sorozat megkülönböztető jegye) masszív, erőteljes megjelenést kölcsönöz az autó orr-részének, a trapéz alakú első lökhárító határozott úttartást sugall. A kocsiszekrény oldalának emelkedő vonalvezetése és a motorháztető oldalsó szellőzőnyílásai az első generációs Vitarát idézik. Az egész karosszérián végigfutó vállvonalak a markáns SUV-karaktert erősítik. Mindezek mellett számos formai megoldásban érvényesül a Suzuki törekvése a legkedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok elérésére, olyanokban, mint a lökhárítónyílások optimalizált alakja, a jármű hátsó része felé szelíden lejtő tetővonal és a lapos alvázelemek. A külső visszapillantó tükrök alakját és az első lökhárító éleit is légáramlás-elemzés eredményei alapján tervezték meg. A kék burás, LED-es első fényszórókat szintén az energiatakarékosság jegyében alakították ki, de a megoldás emellett az autó vonzó megjelenéséhez is hozzájárul.

Belső formaterv

A merész vonalú műszerfalszegély és a sebességváltó kar körüli az U alakú motívum SUV-jellegű keménységet sugall. A kerek óra és szellőzőnyílások – mindkettő a Grand Vitarát idézi – fiatalos, sportos kinézetet kölcsönöznek az új Vitara belső terének.

Személyre szabás

A modell fejlesztésében kezdettől fogva kiemelt szempont volt a személye szabhatóság. A külső színek széles választéka és egy sor opcionális dizájnelem lehetővé teszi, hogy a tulajdonos autója megjelenésével is kifejezze személyiségét. A vásárlók tizenöt színváltozat közül választhatnak, amelyek közül három vadonatúj, néhány pedig két árnyalat kombinációja. Az új színek és árnyalatkombinációk megalkotásakor a Suzuki tervezői a „vadász életérzés” kifejezéssel ragadták meg az élményt, amit az új Vitara vezetése jelent.

Az új színek:

  • Az Atlantisz türkiz gyöngymetál (ZQN) a természetes szépség felfedezésének borzongató izgalmát villantja fel napjaink urbanizált városi környezetében.
  • A horizont narancsmetál (ZQP) azt az örömteli izgalmat idézi meg, amit akkor érzünk, amikor a várost elhagyva, a kertes lakóövezethez közeledve elénk tárul a természet.
  • A szavanna elefántcsontmetál (ZQQ) a szavannák kalandokra hívó, végtelen világát idézi.

Öt további külső és belső megoldás biztosítja, hogy az új Vitara még hívebben fejezze ki tulajdonosa egyéniségét. Ezek a következők:

  • Első hűtőrács (fehér vagy fekete)
  • Lökhárító-díszléc (fehér vagy fekete)
  • Műszerfaldíszítés (türkiz, narancs, fehér vagy zongorafekete)
  • Szellőzőnyílás-gyűrűk (türkiz, narancs, fehér vagy zongorafekete)
  • Központi óra (CARBON vagy KANJI)

Tulajdonosa emellett két vizuális kiegészítő csomaggal hangsúlyozhatja az új Vitara városi–országúti, illetve terepjárós kvalitásait:

  • A városi csomag krómelemekkel teszi még kifinomultabbá a jármű megjelenését. A csomag tartalma: ködlámpakeret (krómbevonatú), oldalszegélyek, hátsó tetőspoiler.
  • A terepcsomag az SUV masszív karakterét és erejét emeli ki. Elemei: első és hátsó védőlemez, ködlámpakeret, oldalszegélyek, csomagtér-peremvédő.


Teljesítmény

  • A Suzuki szakértelmét teljes egészében kifejező vezetési élmény
  • Kiemelkedő menetteljesítmény aszfalton és terepen egyaránt – a Vitara sorozat hagyományos jellemzője
  • Kiváló teljesítményt és rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosító hajtáslánc
  • A kompakt SUV-kategória egyik legkisebb CO2-kibocsátása

Motor és sebességváltó

Motor

Az új Vitarát M16 1,6 literes benzinmotor, illetve D16AA 1,6 literes dízelmotor hajtja. A benzines változatnál a motort és a kapcsolódó alkatrészeket jellemző csökkentett súrlódásnak és tömegnek köszönhetően a rendkívül üzemanyag-takarékos működés nagy teljesítménnyel és nyomatékkal párosul. A dízelmotor esetében az új kipufogógáz-visszavezető rendszer (EGR) és az elektronikus vezérlésű változó geometriájú turbófeltöltő (VGT) gondoskodik az erőről és a nyomatékról, ugyanakkor itt is igen csekély a károsanyag-kibocsátás, és kedvező az üzemanyag-felhasználás. A motorok teljesítményadatai az alábbi táblázatban láthatók:

M16A

D16AA

Max. teljesítmény

88 kW / 6000 rpm

88 kW / 3750 rpm

Max. nyomaték

156 Nm / 4400 rpm

320 Nm / 1750 rpm

Sebességváltó rendszerek

Az új Vitarában alkalmazott sebességváltó rendszerek mindegyikében érvényesül a kiemelkedően gazdaságos üzemanyag-felhasználásra, a kiváló váltásélményre, illetve a hatékony hang- és rezgéscsillapításra való törekvés.

Kézi sebességváltók

Az 1,6 literes benzinmotorhoz ötsebességes, az 1,6 literes dízelmotorhoz hatsebességes kézi váltó tartozik. Mindkét kézi váltó áttételezését a teljesítmény és a gazdaságos fogyasztás ideális egyensúlyához optimalizálták. A kényelmes és zökkenőmentes váltásról, ennélfogva a kiváló vezetési élményről olyan megoldások gondoskodnak, mint a sebességváltó-ellensúly.

Automata sebességváltó

Az 1,6 literes benzinmotorhoz hatsebességes automata váltó is rendelhető. A széles váltóáttételezési tartomány a sebességáttételek pontos meghatározásával lehetővé teszi, hogy kis sebességnél (például elindulásnál vagy emelkedőn való lassú haladásnál) is kiváló legyen a gázreakció, a motor alacsony fordulatszámon működjön. A tág kapcsolási határoknak köszönhetően kiváló a gyorsulás, gazdaságos az üzemanyag-felhasználás, csekély a motorzaj. Ráadásul az automata sebességváltó rendszernél kézi váltásra is van lehetőség: a vezető a kormányon elhelyezett fülek segítségével válthat sebességet.

Szén-dioxid-kibocsátás

Az új Vitara csekély szén-dioxid-kibocsátása a nagy szilárdságú acél alkalmazása és a karosszéria súlyát csökkentő más megoldások mellett az automatikus motorleállító és motorindító (stop-start) rendszernek köszönhető, ami a jármű megállásakor (például piros lámpánál) leállítja a motort. A Suzuki a benzinmotoros kétkerék-hajtású változat esetében ötsebességes kézi váltóval 123 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást, hatsebességes automata váltóval pedig 127 g/km-t jelölt meg célszámként.

A négykerék-hajtást általában veszedelmesnek tekintik az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Csakhogy a Suzuki ALLGRIP technológiája az négykerék-hajtású sport-szabadidő kategóriájában bámulatosan csekély szén-dioxid-kibocsátást tesz lehetővé. Az ALLGRIP rendszerrel felszerelt Vitara esetében a Suzuki az ötsebességes, kézi sebességváltós változatnál 134 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást, míg a hatsebességes, automata váltós verziónál 138 g/km-es emissziós szintet jelölt meg célértékként.

Az új Vitara dízelmotoros változata szintén rendkívül alacsony szén-dioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet. A Suzuki célszáma itt kétkerék-meghajtás és hatsebességes kézi váltó esetében 106 g/km, míg négykerék-hajtásnál, ugyanilyen váltóval 111 g/km.

Megjegyzés: A jelzett értékeket még nem hitelesítették – jelenleg célszámokként értendők.

ALLGRIP rendszer négy üzemmóddal

A Suzuki kifejlesztette világszerte elismert négykerék-hajtási technológiájának új generációját, amely a legváltozatosabb körülmények között képes biztosítani a vezetés élményét és a vezető, valamint utasai nyugalmát. Mindezt úgy, hogy közben kiemelt szempontként érvényesül gazdaságosság, illetve a négykerék-hajtású járművek által a környezetre rótt terhek csökkentése. Ezt az új technológiát a Suzuki ALLGRIP-nek nevezte el.

Az ALLGRIP a Suzuki SX4 S-CROSS-ban mutatkozott be, s azóta komoly elismertségre tett szert. A vezető négy biztonságos, élvezetes vezetést lehetővé tevő üzemmód közül választhatja ki az adott útviszonyoknak legmegfelelőbbet. A rendszer – „feedforward” funkcióval bővítve – az új Vitarához is rendelhető.

Az új Vitara ALLGRIP rendszere feedback technológia segítségével juttat nagyobb nyomatékot a hátsó kerekekre, ha úgy érzékeli, hogy az első kerekek kipörögnek. Az új feedforward rendszer emellett az útfelszín állapotából, a gázpedál pozíciójából és a kormányszögből előre érzékeli az első kerekek kipörgésének veszélyét, s ilyenkor még a kipörgés előtt több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre. A rendszer az alábbi négy üzemmódban működik:

Auto

Az AUTO üzemmódban normál út- és vezetési viszonyok között az üzemanyag-felhasználás a fő szempont. A rendszer alaphelyzetben kétkerék-meghajtással működik, s csak akkor vált négykerék-hajtásra, ha kerékkipörgést észlel.

Sport

A SPORT üzemmód kanyargós úton ideális. Gyorsításkor a rendszer maximálisan kihasználja az négykerék-hajtás előnyeit. Az kis és közepes motorfordulat-tartományban a rendszer az optimális motorválasz és kanyarteljesítmény igényeihez hangolja a gyorsítást, illetve a nyomatékot.

Snow (hó)

A SNOW üzemmód havas, poros utakon, illetve egyéb csúszós útfelületeken ideális. A rendszer alaphelyzetben négykerék-hajtással működik, s a meghajtást a kormányzásnak és a gázadásnak megfelelően optimalizálja, növelve a tapadást és a stabilitást a kis tapadású felületeken.

Lock (elakadás)

A LOCK üzemmódot arra tervezték, hogy a jármű kiszabaduljon a hóból, sárból vagy homokból. A rendszer folyamatosan nagy nyomatékot küld a hátsó kerekekhez.

Felfüggesztés és fékek

A Suzuki arra törekszik, hogy összes modellje az adott kategória legjobb vezetési élményét nyújtsa. Ennek jegyében a Vitara rendkívül stabil, kiválóan irányítható, karosszériája könnyű.

Felfüggesztés

Az első kerekeknél MacPherson rugós tagos felfüggesztést alkalmaznak. Az alsó lengőkarok alakját, valamint a keretet is megváltoztatták, s a továbbfejlesztett rugóstagok fokozott merevséget, következésképpen jobb menetstabilitást biztosítanak. A hátsó kerekek torziós rudas felfüggesztést kaptak. A rúd alakja (zárt szakasz, amelyet egy U alakba hajlított cső alkot) olyan megoldás, amelyet a Suzuki először az SX4 S-CROSS-ban alkalmazott. Ez a kialakítás fokozott merevséget, így kiemelkedő utazási kényelmet biztosít.

Fékek

Az új Vitarát elöl léghűtéses tárcsafékek, hátul merev tárcsafékek fékezik. A féknyergek csökkentett súlya és légellenállása kiváló fékhatást és gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosít.

Biztonság

  • Kiemelkedő stabilitás, átfogó aktív és passzív biztonsági csomag
  • Radaros féktámogató rendszer (Radar Brake Support – RBS) segíti a biztonságos vezetést
  • Könnyű, ütközéselnyelő karosszéria; sebességhatároló; ESP®* (Electronic Stability Program), keréknyomás-ellenőrző rendszer
  • Adaptív sebességtartó a pihentetőbb vezetés érdekében

Megjegyzés: Az ESP* a jármű irányíthatóságának fenntartását szolgálja. A motornyomaték csökkenésének mértéke, a fékezett kerekek és a fékerő azonban az útviszonyok és vezetési feltételek függvényében változik. Az ESP® alapvetően a jármű stabilitásának fenntartását szolgálja. Ha a megcsúszás vagy farolás mértéke meghaladja a kerék és az út közötti tapadás határértékét, az ESP® aktiválódik ugyan, de nem feltétlenül hatékony.

*Az ESP a Daimler AG bejegyzett védjegye.

Biztonsági felszerelés

Az új Vitara aktív biztonsági csomagjának része a radaros féktámogató rendszer (Radar Brake Support – RBS). Ha erős forgalom vagy egyéb ok miatt a jármű kis sebességgel halad, az RBS érzékeli az előtte haladó járművet, és ha ütközésveszélyt észlel, hangjelzéssel és a kijelzőn megjelenő felirattal figyelmezteti a vezetőt.

Ha az ütközésveszély tovább fokozódik, a rendszer aktiválja a fékrásegítőt, amely vészfékezés esetén növeli a fékerőt. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy elkerülhetetlen az ütközés, automatikusan aktiválja a fékeket. Az RBS így kis sebességnél segít megelőzni az ütközést, illetve ha az ütközés bekövetkezik, segít csökkenteni annak erejét.

A passzív biztonsági csomag része a hét légzsák, ami frontális és oldalirányú ütközéskor is védi a járműben utazókat, az előfeszített biztonsági övek és erőhatárolók, valamint a fékpedál hátramozgását korlátozó szerkezet. Mindezeken felül a motorháztető formája, illetve szerkezete, az ablaktörlők és a lökhárítók is segítenek elnyelni az ütközés erejét gyalogosgázolás esetén.

Radaros féktámogató rendszer – RBS

Az milliméteres hullámhosszon működő RBS a jármű előtti utat figyeli. A radartechnológiának köszönhetően az RBS nagy sebességnél, sötétben, esőben és egyéb kedvezőtlen időjárási körülmények között is működik. A rendszer három funkció segítségével segít elkerülni az ütközést, illetve csökkenteni annak erejét:

(1) Figyelmeztetés

Kb. 5 km/óra feletti sebességgel történő haladás közben a rendszer érzékeli a jármű előtt haladó másik járművet, és ütközésveszély esetén figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen.

(2) Fékrásegítés

Ha az RBS az autó előtt haladó járművet érzékelve fokozott ütközésveszélyt észlel, vészfékezés esetén növeli a fékezőerőt, ezzel segít elkerülni az ütközést, illetve csökkenteni annak súlyosságát.

(3) Automatikus fékezés

Ha az autó előtt haladó járművet érzékelve az RBS úgy ítéli meg, hogy elkerülhetetlen az ütközés, automatikusan aktiválja a fékeket, hogy elkerülje az ütközést, illetve csökkentse annak súlyosságát.

Adaptív sebességtartó (ACC)

Az új Vitara adaptív sebességtartó (ACC) rendszere az RBS radarfunkcióval kombinálva könnyebbé, pihentetőbbé teszi a vezetést. A rendszer a radar segítségével érzékeli az autó előtt haladó másik jármű távolságát, és automatikusan változtatja az új Vitara sebességét, hogy a vezető által a három lehetséges közül kiválasztott követési távolságot folyamatosan fenntartsa.

Könnyű, ütközéselnyelő TECT-karosszéria

A karosszéria a Suzuki Total Effective Control Technology (TECT) alkalmazásával készült. A technológia a járműben utazókat az ütközés erejének elnyelésével védi, és a jármű súlya is csökken. Az ultraszilárd acél kiterjedt használatának is köszönhető az új Vitara kiemelkedő ütközésvédelme és rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználása.

Kényelem

  • A karosszéria optimális arányai a sport-szabadidős képességeket szolgálják nehéz útviszonyok között is
  • A panoráma-napfénytető nyílása ebben a gépjárműosztályában az egyik legnagyobb
  • Audiorendszer újonnan fejlesztett érintőképernyővel és okostelefon-csatlakozási lehetőséggel
  • A nagy első és hátsó terepszög biztosítja, hogy az autó a mélyen kivályúsodott, illetve havas útfelületekkel is sikeresen megbirkózzon

Karosszériaméretek

A 215/55R17 kerekekkel felszerelt új Vitara kocsiszekrényének hasmagassága 185 milliméter. Emellett 18,2°-os első és 28,2°-os hátsó terepszög biztosítja, hogy a vezető mélyen kivályúsodott és havas útfelületeken is biztonsággal kormányozhassa járművét.

A csomagtér befogadóképessége 375 liter (VDA német standard szerint) a hátsó ülések támláinak lehajtása nélkül. A hátsó ülések helyzete és a rakodófelület a különböző használati céloknak megfelelően állítható.

Panoráma-napfénytető

A Suzuki az SX4 S-CROSS-ban a világon elsőként* alkalmazott két külön csúsztatható elemből álló üvegtetőt. Az új Vitara most ugyanezt a tetszéssel fogadott megoldást vonultatja fel. A napfénytető az első és a hátsó ülések fölé is kiterjed, ami még kényelmesebbé és pihentetőbbé teszi az utasteret a bent ülők számára. A napfénytető zárt állapotában a két üvegpanel együttes hossza 1000 mm. Nyitott állapotban az 560 mm-es nyílás (ami az új Vitara osztályában az egyik legnagyobb) az autóban ülők számára a nyitott tetővel való utazás frissítő élményét adja.

* A Suzuki saját kutatása alapján – 2014. szeptember

Érintőképernyős audiorendszer okostelefon-csatlakozási lehetőséggel

Az audiorendszer hétcolos érintőképernyője lehetővé teszi az intuitív használatot – akár kesztyűben is. A háromdimenziós navigációs térképen remekül látszanak a tájékozódási pontok. A járműben utazók okostelefonjukat is csatlakoztathatják a rendszerre.

Fő méretek

Teljes hosszúság
4175 mm
Teljes szélesség
1775 mm
Teljes magasság
1610 mm
Tengelytáv
2500 mm
Nyomtáv elöl 1535 mm
hátul 1505 mm
Minimális hasmagasság
185 mm
Csomagtér (VDA szerint)
375 l
Abroncsméret
215/60R16 vagy 215/55R17

* * *

Háttér: A VITARA története

A Vitarát 1988-ban mutatták be. Az első generációs modell a jövő kompakt sport-szabadidő autóit megelőlegező, autentikus formatervű jármű volt. Több mint huszonöt évre visszatekintő fejlődése során a Vitara mindig teljes mértékben megfelelt az adott kor igényeinek.

Az első generációs VITARA

A Suzuki olyan négykerék-hajtású járművet akart alkotni, aminek nem jelentenek akadályt az erdei csapások, a sár vagy a sziklás, rögös utak, így olyan helyekre is el lehet jutni vele, amelyek addig négy keréken megközelíthetetlenek voltak. A szándék akkor kezdett valóra válni, amikor 1968-ban megkezdődött a Jimny fejlesztése. Húsz évvel később, immár a Jimny fejlesztéséből származó tapasztalatokkal felvértezve, a Suzuki újabb történelmi lépést tett, amikor egy teljesen új, terepjáróként is használható járművet készített – olyan járművet, ami nagyon más volt, mint a kor nagy teherbírású terepjárói vagy személygépkocsi stílusú, középméretű sport-szabadidő autói. Ez az új jármű volt az első generációs Vitara.

Az első generációs Vitara karosszériájának formaterve minden addigi 4×4-es járműétől eltért. Sima, letisztult felületei, élénk dizájnja és lekerekített kontúrjai meleg érzetet keltettek. A szélvédő formája egyszerre kölcsönzött a Vitara orrának eleganciát és barátságos kinézetet. A kívül hordott pótkerék a 4×4-es járművekre jellemző keménységet mutatta.

Az első generációs Vitara ugyanakkor a Suzuki terepjárók fejlesztésében is új fejezetet nyitott. A fürgeségről erős létraalváz gondoskodott egyszerű, de minőségi felfüggesztéssel (elöl MacPherson rugós tagok, hátul lengőkarok és egy központi keresztlengőkar). A rövid, 2200 mm-es tengelytáv kiváló manőverezhetőséget biztosított, és a mindössze 1000 kilogramm súlyú jármű könnyebb volt, mint bármely akkori terepjáró.

Előre és hátulra is tekercsrugók kerültek (ezek a 4×4-es járműveknél addig használt laprugóknál fejlettebb technológiát képviseltek), alapfelszereltség lett a szervokormány, az utastér dizájnjában pedig sikerült úgy érvényesíteni a kényelmet mint vezérelvet, hogy közben semmit sem kellett feláldozni a funkcionalitásból. Az első generációs Vitara mindezeknek köszönhetően új szintre emelte az utazási kényelmet és a kikapcsolódást. A háromajtós karosszéria ugyanakkor új trendet nyitott a 4×4-es dizájnban.

1991-ben a Suzuki ötajtós karosszéria és 1,6-literes motor kombinációjával bővítette a Vitara családot. Az ötajtós Vitara szélessége megegyezett a háromajtóséval, ám tengelytávja (2480 mm) és teljes hossza (4030 mm) is nagyobb volt.

Nagyjából ez idő tájt vezette be a Suzuki 80 lóerős, befecskendezéses motorját, és alkalmazott katalizátort a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésére. Az ötajtós változat teljesítménye is javult, hála a 16 szelepes, többpontos befecskendezésű, 95 lóerős motornak. A Suzuki később a lábtér és csomagtér bővítésével, valamint automata sebességváltó rendszerrel tette még vonzóbbá a Vitarát.

1994-ben került a Suzuki kínálatába az újonnan fejlesztett Drive Select (választható üzemmódú) 4×4-es osztómű, amely lehetővé tette, hogy a vezető gyorsan válthasson a két- és négykerék-hajtás között, ahogy a változó útviszonyok éppen megkívánják.

A következő évben tovább finomodott a Vitara: 2,0 literes V6-os motor került az ötajtós változatba (a 4×4-es járművek történetében először). A motorban 24 szelep és négy vezérműtengely dolgozott, amitől az autó 134 lóerős teljesítményre lett képes – ezzel ez a jármű lett a legerősebb Vitara.

A Suzuki a karosszérián is változtatott, hogy az új motor előnyei még jobban érvényesülhessenek. Elegáns sárvédők kerültek az autóra, amelyek jobban illettek a külön rendelhető nagy átmérőjű könnyűfém felnikhez. A belső tér funkcionalitása is javult: két légzsák, elektromos ablakok és külső tükrök, valamint központi zár fokozta a biztonságot és a kényelmet.

1996-ban a Suzuki 2,0 literes, négyhengeres, turbódízelmotort vezetett be, a következő évben pedig köztes hűtő került a motorba. A dízelmotor a gazdaságos üzemanyag-felhasználás és a nagy teljesítmény előnyeit egyesítette aszfalton és terepen egyaránt. A köztes hűtő bevezetésének köszönhetően a motor teljesítménye 23 százalékkal, nyomatéka 29 százalékkal nőtt.

Ekkorra a Suzuki már a Vitarák igen széles választékát kínálta: a vásárlók rövid és hosszú tengelytávú, benzines és dízelüzemű, 1,6-os és 2,0 literes motorral szerelt, manuális és automata sebességváltós változatok közül választhattak.

Az első generációs Vitarából mintegy 1,1 milliót adtak el kilenc és fél év alatt.

Az első generációs GRAND VITARA (a második generáció)

A Suzuki 1998-ban indította útjára a Grand Vitara első generációját. Az új modell volt a Suzuki válasza a jelentősen megnövekedett biztonsági és környezetvédelmi igényekre. A Grand Vitara nagyobb mérete és nagystílűbb dizájnja pedig jobban illett egy új generációs 4×4-es járműhöz.

A Grand Vitara külső formatervében egyszerre volt jelen az elegancia és a dinamizmus, dizájnja egy igazi 4×4-es terepjáró erejét és energiáját sugallta. Orrára jellegzetes, nagyméretű hűtőrács került jókora fényszórókkal. Oldalnézetből az előző generációtól örökölt, stabilitást sugalló, feszes kontúrok és éles, ékszerű profilvonal jellemezte a Grand Vitarát. Az ötajtós változat masszív kinézetű C oszlopai az utastér minőségét hangsúlyozták. A belső formatervben egyszerre érvényesült a stílus és a praktikum – az öt utas egyedi szükségleteit és igényeit kielégítő, rugalmas és kényelmes funkcionalitás.

A Suzuki szem előtt tartotta a sport-szabadidő autók városi használatából fakadó igényeket is. A teljesítmény további javítását szolgálta, hogy a felfüggesztésnél a hátsó központi kart ötcsuklós merev tengely váltotta fel – ezzel jelentősen nőtt a merevség. A fogasléces kormánymű bevezetésével közvetlenebb lett a kormányzás, nőtt a stabilitás, ami különösen gyors kanyarvételkor volt érezhető.

2000-ben a Suzuki újabb jelentős kényelmi funkciót vezetett be: a vezető az utastérben elhelyezett gombbal immár menet közben válthatott kétkerék-hajtásról négykerék-hajtásra, és viszont.

A Grand Vitarával a Suzuki belépett az életmódautók piacára. A modell a vállalat stratégiájának szimbólumává vált, amely szerint határozott irányvonalat kell követni, és új piacokat kell keresni a modell számára.

2001-ben a Suzuki ismét úttörő lépést tett: bevezette a Grand Vitara XL-7-et, amelyben a pihentető vezetés élménye kiváló terepjáró tulajdonságokkal egyesült. A tágas utasterében heten utazhattak egyszerre. A Grand Vitara XL-7 ugyanakkor osztályában a legkisebb hétszemélyes SUV volt. Az ötajtós Vitara alapján tervezett XL-7 tengelytávja 320 mm-rel, teljes hossza pedig 485 mm-rel lett nagyobb. A harmadik üléssor jóvoltából minden addigi Grand Vitaránál többen utazhattak az autóban; a Grand Vitara XL-7 a sorozat zászlóshajója lett. A Grand Vitara XL-7-et a 2,7 literes V6 H27A motor hajtotta, amit a Suzuki a Grand Vitara 2,5 literes V6 H25A motorjából fejlesztett ki a hengerfurat növelésével.

Mindent egybevéve a Grand Vitara nagyban hozzájárult az életmódautókban rejlő lehetőségek kiaknázásához azáltal, hogy még több vásárló számára kínálta az ideális városi autózás, az országúti és autópályás, valamint a valódi 4×4-es terepteljesítmény élményét.

A jelenlegi GRAND VITARA (a harmadik generáció)

A jelenlegi Grand Vitarát 2005-ben vezette be a piacra a Suzuki. A modell a Vitara sorozat egyedi karakterének örököse, ugyanakkor olyan fejlesztéseket vonultat fel, amelyek tovább tudatosították a közönségben a Suzuki kiválóságát a sport-szabadidő kategóriában.

A karosszéria formaterve egyszerre sportos és kemény. A széles nyomtáv, a nagy átmérőjű kerekek és a merész vonalvezetésű sárvédők erőt és stabilitást sugallnak. A teljes hossz valamelyest csökkent, ami a széles nyomtávval együtt a jármű stabilitását és masszív karakterét hangsúlyozza – az európai stílustrenddel összhangban. Az utastér dizájnjában is a merész, sportos karakter érvényesül.

A Suzuki mérnökei a már bizonyított orrmotor–hátsókerék-hajtás (FR) elrendezést fejlesztették tovább. Mind a városi és országúti, mind a terepjáró képességek továbbfejlesztésénél a legkorszerűbb technológiákat alkalmazták, amelyek megfelelnek a következő generációs sport-szabadidő járművekkel szemben támasztott elvárásoknak, valamint a magas biztonsági és környezetvédelmi követelményeknek. Megtartották a hosszanti FR-motorelrendezést, közel egyenlően osztva el a jármű súlyát az első és a hátsó kerekeken. Az FR-elrendezésből adódó lehetőséget kihasználva még előbbre helyezték az első kerekeket. Ezáltal a motor, a hajtómű és az egyéb nehéz elemek a tengelyközön belülre kerültek, amitől tovább javult a jármű stabilitása és irányíthatósága. A vásárlók ötféle benzinüzemű (1,6 literes VVT, 2,0 literes, 2,4 literes és 3,2 literes V6, valamint 2,7 literes V6) és egy nagy teljesítményű dízelmotor közül választhattak.

A Grand Vitara három kulcstulajdonságot egyesít: kiváló tereptulajdonságok, egyenletes, stabil teljesítmény aszfalton, valamint utazási kényelem. A létravázas felépítmény – amelyben masszív létraváz alapra hegesztett, nem deformálódó, héjszerkezetes karosszéria alkot egységes szerkezetet – szélsőséges és normál útviszonyok között egyaránt jó vezethetőséget biztosít. A váz összes nagyobb eleme ultraszilárdságú acélból készül, így ezeknek az elemeknek mindegyikét rendkívül nagy csavaró- és hajlítómerevség, továbbá csekély tömeg jellemzi. A súlycsökkentéshez a présöntvény alumíniumból készült hátsó differenciálmű-ház is hozzájárul.

A független hátsó és első felfüggesztés nagy sebességnél is stabilan az úton tartja az autót, és terepen is kiválóan teljesít. A nagy hatásfokkal hűtött tárcsafékek minimalizálják a fékerővesztést, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy a Grand Vitara kiválóan megbirkózzon a legkülönfélébb útfelszínekkel. A négykerék-hajtási rendszer részeként a vezető a kabinban elhelyezett forgókapcsolóval négy vezetési mód közül választhat. A 4H üzemmód zökkenőmentes, sima haladást és stabilitást nyújt állandó négykerék-hajtás mellett. A 4H Lock üzemmód fokozott tapadást garantál durvább útfelületeken. A 4L Lock üzemmódot extrém útfelületeken való haladáshoz tervezték. Az N üzemmódban a Grand Vitara vontatható.

A jelenlegi Grand Vitarát kilenc évvel bevezetése után is jelentős számban értékesítik a világpiacon. Az első és második generációból eddig összesen több mint 1,7 millió darabot adtak el.

Az új VITARA (az új generáció)

2014 októberében – több mint huszonöt évvel az első generációs Vitara bevezetése után – a Suzuki vadonatúj modellel tér vissza Vitara névhez.

Az új Vitara mindenben megfelel korunk jelentősen megnövekedett technológiai, gazdaságossági és környezetvédelmi követelményeinek, és a vásárlók szélesebb körének ízlését is kielégíti. Amellett hogy tökéletesen megfelel a megváltozott piaci környezetnek, megtestesül benne a Vitara sorozatra kezdetektől jellemző autentikus sport-szabadidő dizájn és a kiváló terepteljesítmény.

A Suzuki négykerék-hajtási technológiái a Vitara sorozattal együtt fejlődtek. Az új Vitara is rendelhető az SX4 S-CROSS-ban debütált ALLGRIP rendszerrel. Ennek négy választható üzemmódja egyszerre gondoskodik a vezetési élményről, a vezető és utasai nyugalmáról, a gazdaságos üzemanyag-felhasználásról és a környezeti ártalmak csökkentéséről.

Az új Vitara fejlett biztonsági eszközei között szerepel a radarral támogatott automata vészfékrendszer (RBS), amely segít az ütközések megelőzésében, illetve súlyosságuk mérséklésében.

Az újonnan fejlesztett, hétcolos kijelzővel ellátott audiorendszerhez okostelefon is csatlakoztatható. Egyszerűen fogalmazva: az új Vitara a mai kor minden követelményének megfelelő kompakt sport-szabadidő autó.

A Vitara sorozatból az 1988-as bevezetés óta a világ 190 országában és régiójában összesen több mint 2,87 millió darabot adtak el. Az új modell a Vitara történetének folytatása – mindennapi használatra ugyanúgy ideális, mint hétvégi kalandozásra vagy bármilyen más utazásra.

További képek