Endurance VB: Ismét világbajnok a Suzuki!

A Suzuki GSX-R újfent bebizonyította, hogy a világ egyik legmegbízhatóbbja. A Suzuki agyári támogatású SERT csapattal karöltve 1983 óta immáron 15. alkalommal sikerült elhódítania a Hosszútávú Gyorsaságimotoros Világbajnokság (Endurance World Championship) elsőknek járó trófeáját. Ismét Endurance világbajnok a Suzuki!

A Suzuki Endurance Racing Team (SERT) hatalmas bravúrt hajtott végre a 2016-os EWC szezonban. A nagymúltú és a hosszú távú motorversenyzés berkein belül hatalmas köztiszteletnek örvendő alakulat versenyzői, Vincent Philippe, Anthony Delhalle és Etienne Masson ugyan egyetlen futamon sem tudtak felállni a dobogó legfelső fokára a négyfordulós versenyidény során, mégis újra a csapat Le Mans-i főhadiszállásán díszeleghet minimum egy évig az Endurance Világbajnoki trófea.

Dominique Meliand, a SERT francia főnöke és tulajdonosa a nyolcvanas évek eleje óta ápol szoros kapcsolatot a Suzukival és hozza is sorra a világbajnokságokat. Első Endurance vébéjüket 1983-ban nyerték, akkor még a "nagyöreg" GS1000-rel, de 1987 óta további tizennégy alkalommal motoroztak fel a csúcsig Suzukikkal - 1987 és 1999 között 750cm3 Gixxerekkel, majd 2005-től a nagyszerű GSX-R1000-rel.

Köztudott, hogy a bajnoknak kijáró 1-es rajtszám megvédése a motorsportok egyik ágában sem könnyű feladat, de ami a motorkerékpár sportot illeti, ez különösen igaz a hosszú távú Endurance műfajra. Noha a '15-16-os EWC szezon csupán négy versenyből állt, mégis összesen 52 órát hajtottak élesben, versenytempóban a csapatok, és akkor a teszteket, edzéseket és időmérőket nem is számoljuk. Összehasonlításképpen 52 órányi versenyzés pontosan háromszor annyi, mint a teljes idei MotoGP szezon, de még a Superbike VB 2016-ös össztávjának is a kétszerese. Ez rengeteg versenyzéssel töltött idő, ahol bármi közbejöhet, és mivel csupán négy alkalom van pontgyűjtésre, a siker érdekében különösen fontos a technika megbízhatósága, a csapatmunka és a résztvevők hozzáértése.

Az idei megmérettetés egyébként különösen nagy erőfeszítéseket kívánt a SERT részéről, hiszen a suzukai 8-órást Japánban nulla ponttal zárták, s többek között ezért is az utolsó, oscherslebeni forduló előtt még kilenc csapatnak volt matematikai esélye a bajnoki cím megszerzésére. A záró futamon végül a második helyet szerezték meg, s így - noha csupán egyetlen ponttal, de - sikerült megelőzniük a nagy rivális, yamahás GMT94 csapatot az év végi összesített ponttáblázatban.

Idestova tizenegy éve tarol kvázi zsinórban a Suzuki az Endurance-on: 2005 óta csupán két olyan EWC szezon volt - a 2009-es és a 2014-es - amikor nem a Suzuki Endurance Racing Team lett a hosszú távú világbajnok, és a jelek szerint Meliand úr és csapata jövőre is ott folytatja, ahol idén abbahagyta. Ugyanis a szeptember 16-án Franciaországban elrajtolt 2016-17-es Endurance évad első, Le Mans-i, 24-órás viadalát újfent sikerült megnyerniük, méghozzá egy rendkívül tekintélyes, tízkörös előnnyel! Céljuk természetesen ismét a világbajnoki első helyezés.