A Suzuki közzétette 2014-es pénzügyi eredményét

A Suzuki Motor Corporation (SMC) közzétette a 2014-es üzleti évre vonatkozó eredményeit. A társaság nyeresége az utóbbi hat évben első ízben csökkent, annak ellenére, hogy értékesítési árbevétele visszakapaszkodott 3 milliárd jen fölé. Az év végén kifizetett osztalék részvényenként 3 jennel emelkedik, kb. 15 százalékos osztalékhányad mellett.

A 2014. áprilistól 2015. márciusig tartó 2014-es üzleti év pénzügyi eredményeinek összefoglalása

 

A 2014. áprilistól 2015. márciusig tartó üzleti év összevont nettó értékesítési árbevétele az előző év azonos időszakához viszonyítva 2,6%-kal, 77,2 milliárd jennel (172,06 milliárd forinttal) 3015,5 milliárd jenre (6720,92 milliárd forintra) nőtt. A vállalat ezzel a 2008-as pénzügyi válság óta először tudta 3 milliárd jen fölé tornászni nettó értékesítését. A belföldi (japán) nettó értékesítési árbevétel 3,4%-kal, azaz 38,1 milliárd jennel (84,92 milliárd forinttal) 1094,6 milliárd jenre (2439,63 milliárd forintra) mérséklődött éves összevetésben a gépkocsieladások csökkenése miatt. A külföldi nettó értékesítés ugyanakkor éves viszonylatban 6,4%-kal, vagyis 115,3 milliárd jennel (256,98 milliárd forinttal) 1920,9 milliárd jenre (4281,28 milliárd forintra) nőtt, ami elsősorban az indiai autóeladások bővülésének köszönhető.

 

Az összevont eredmény tekintetében a 179,4 milliárd jenes (399,84 milliárd forintos) üzemi eredmény a megelőző év azonos időszakával összevetve 4,4%-os, 8,3 milliárd jenes (18,5 milliárd forintos) csökkenést jelent. Jóllehet az Indonéziában és Thaiföldön elszenvedett csökkenést ellensúlyozta az Indiában elért többletnyereség, az üzemi eredmény mégis csökkent, mindenekelőtt a japán és külföldi működési költségek növekedése miatt. Az üzleti eredmény éves összehasonlításban 1,8%-kal, 3,5 milliárd jennel (7,8 milliárd forinttal) 194,3 milliárd jenre (433,05 milliárd forintra) csökkent. A nettó eredmény az előző év azonos időszakához viszonyítva 9,9%-kal, 10,6 milliárd jennel (23,63 milliárd forinttal) 96,9 milliárd jenre (215,97 milliárd forintra) csökkent főként a kisebbségi tulajdonosok eredménykompenzációja miatt.

 

Bár az eredmény éves összevetésben csökkent, a nagyjából 15 százalékos osztalékhányad miatt az egy részvényre jutó év végén fizetett osztalék három jennel emelkedik: a korábban tervezett 14 jenről 17 jenre. Ennek eredményeképpen az éves osztalék 27 jen lesz részvényenként, 3 jennel több, mint a megelőző üzleti évben.

 

 

Eredmények üzletágak szerint

 

A személygépkocsi-üzletágban a vállalat erőfeszítéseket tett az értékesítés bővítésére és termékportfóliójának erősítésére, aminek eredményeként a cég számos díjat nyert el autóival. A Hustler miniautót a japán szakújságírók 2015-ös RJC Car of the Year díjjal tüntették ki. A minden tekintetben megújult Alto miniautó a nem hibrid benzinüzemű gépkocsik mezőnyében a legjobb üzemanyag-hatékonyságot érte el. Mindemellett a cég piacra dobta a tágas, takarékos, könnyen kezelhető Every és Every Wagon egyterű miniautót is. A japán belföldi eladások éves összevetésben ennek ellenére csökkentek, ami részben annak tudható be, hogy Japánban tavaly emelték meg az áfát, ami 2013-ban előrehozott vásárlásra ösztönözte a vevőket. A külföldi értékesítés nettó árbevételének éves emelkedése főként az indiai piac bővüléséből fakadt. Következésképpen a személygépkocsi-üzletágban a nettó értékesítési árbevétel éves összehasonlításban 3,3%-kal, 86,3 milliárd jennel (192,91 milliárd forinttal) 2702,0 milliárd jenre (6022,19 milliárd forintra) nőtt. Az üzemi eredmény éves összevetésben 4,2%-kal, 7,5 milliárd jennel (16,72 milliárd forinttal) 171,8 milliárd jenre (382,91 milliárd forintra) esett, főként a japán, indonéz és thaiföldi eredmény csökkenése miatt, amit az indiai eredmény bővülése sem tudott kompenzálni.

 

A motorkerékpár-üzletágban a nettó értékesítési árbevétel éves összehasonlításban 6,0%-kal, 16,1 milliárd jennel (35,88 milliárd forinttal) 250,5 milliárd jenre (558,31 milliárd forintra) apadt, főleg az ázsiai eladások visszaesése miatt. Az előző üzleti év azonos időszakában elért 0,1 milliárd jenes (220 millió forintos) üzemi nyereség a tárgyalt időszakban 0,7 milliárd jenes (1,56 milliárd forintos) üzemi veszteségbe fordult át.

 

A hajózási (marine), hajtómű- és egyéb üzletágban a nettó értékesítési árbevétel éves összehasonlításban 12,5%-kal, 7,0 milliárd jennel (15,6 milliárd forinttal) 63,0 milliárd jenre (140,41 milliárd forintra) emelkedett. Ez elsősorban a külmotorok bővülő európai és észak-amerikai értékesítésének tudható be. A 8,3 milliárd jenes (18,5 milliárd forintos) üzemi eredmény nem jelent változást a megelőző üzleti évhez képest.

 

Ami az üzemi eredmények földrajzi megoszlását illeti, Ázsia eredménye 37,3%-kal, 22,2 milliárd jennel (49,48 milliárd forinttal) 81,6 milliárd jenre (181,87 milliárd forintra) nőtt, mert az indiai személygépkocsi-üzletág bővülése ellensúlyozta az indonéz és thaiföldi eredménycsökkenést. Japán üzemi eredménye ugyanakkor éves összevetésben 32,6%-kal, 43,8 milliárd jennel (97,62 milliárd forinttal) 90,7 milliárd jenre (202,15 milliárd forintra) csökkent, elsősorban a japán és külföldi értékesítési promóció fokozása, illetve a minőségbiztosítási költségek növekedése miatt.

 

 

Előrejelzés az összevont üzemi eredménnyel kapcsolatban a következő üzleti évre

 

A következő üzleti évben a miniautók iránti japán kereslet várható csökkenése ellenére is értékesítési árbevételének és eredményének növekedését várja a társaság. Ennek hátterében a növekvő külföldi értékesítés, és azon belül is az indiai eladások várható növekedése áll. A teljes vállalatcsoport az összes területen minden erőfeszítést megtesz, hogy az alábbi előrejelzésben szereplő számoknak megfelelő eredményt érjen el.

 

Teljes éves összevont profitvárakozás

Nettó értékesítési árbevétel

3100,0 milliárd jen (6909,2 milliárd forint)
(2,8%-os növekedés éves összehasonlításban)

Üzemi eredmény

190,0 milliárd jen (423,5 milliárd forint)
(5,8%-os növekedés éves összehasonlításban)

Üzleti eredmény

200,0 milliárd jen (445,8 milliárd forint)
(2,9%-os növekedés éves összehasonlításban)

Nettó eredmény

110,0 milliárd jen (245,2 milliárd forint)
(13,6%-os növekedés éves összehasonlításban)

Devizaárfolyamok

¥115/US$

¥125/€

¥1,85/indiai rúpia

¥0,90/100 indonéz rúpia

¥3,50/thaiföldi baht